Alles over veiligheid mag hier geplaatst worden!

7 Reacties op “Veiligheid”

  • anton anton:

    organisatorisch;
    -- duikers worden gelogd voordat ze het water in gaan, dit wordt goed bijgehouden

    -- er is altijd wel wat uitleg over het wrak voordat je naar beneden gaat

    -- er wordt (bijna) altijd op het wrak geankerd. dus een vaste route heen en terug. (erg veilig)

    -- als er geen stroming is hoeft er niemand met een verrekijker te staan, gebeurt trouwens meestal wel vanaf de brug

    -- steeds is het Lamlaschteam op zoek naar verbeterpunten, denk aan 2e trap, vullen van nitrox en dergelijke

    de duikers;
    -- dragen hun eigen verantwoordelijkheid. m.u.v. opstappers zijn het allen zeer ervaren Noordzeeduikers die moeten weten waar ze mee bezig zijn

    -- reelen de een met sisal de ander met een wheel

    -- proberen duikstops te voorkomen, je moet niet te lang moeten hangen als de stroming toeneemt

    noodscenario’s
    * de rib zou stand by kunnen liggen

    -- bij een bewusteloze of oververmoeide duiker, kun je die ook met de kraan naar binnen draaien

    * zuurstof; er is een grote fles 99% aan boord, kunnen wij daar een automaat op zetten?

    sociaal gedrag
    -- in mijn beleving gaat iedereen goed met de spullen van Hans om

    -- al met al een prettige vrolijke groep, allen met de passie voor duiken, en dat maakt het leuk

  • vicromijn:

    Goedenavond Roel,
    Ik heb even de tijd genomen om uitgebreid te reageren. Ik zou alle lezers willen vragen om dit kritisch door te lezen. Kritiek is welkom maar graag opbouwende kritiek.
    Helaas heb ik de wijsheid niet in pacht, vandaar mijn onderstaande reactie.
    Veiligheid | Zekerheid | Comfort
     Wat is noodzakelijk om veilig met de Lamlash te kunnen duiken.Het puntje van Robin wordt vaak als vanzelfsprekend gezien, maar blijkt echt niet zo te zijn. Ik heb een kameraad van mij bijna zien verzuipen omdat hij dacht dat z’n kranen open stonden.  Doordat er nog druk op zijn flessen stond, ademde hij nog twee keer door zijn automaten in, en sprong te water. Daar kwam hij erachter dat z’n kranen dicht stonden en was hij opweg naar de boojem. Tegenwoordigheid van geest heeft hem gered. Ik denk daarom dat de duikleider bij het entreepunt staat, en als laatste de kranen checkt.
    Daarnaast denk ik dat veiligeidsmaatregelen zoals een decoboei en spoeltje om een vrije opstijging te maken. EN dan niet één per buddypaar, maar één per persoon. Daarbij moeten alle duikers bekend zijn met het maken van een vrije opstijging in de stroming.
    Duikers moeten bekend zijn met het gebruik van een wrakkenreel. Daarbij moet men weten hoe een goede tie-off gemaakt moet worden en wat de procedure is bij het uitreelen en weer inreelen.
    Bij het uitreelen zwemt de duiker met reel voorop en bij het inreelen zwemt de duiker met reel achterop.  De tieoffs worden losgemaakt door de inreelende duiker. (Jack en ik zaten afgelopen zaterdag ergens onderin een wrak met 0 – zicht. Daarbij kwam de lijn slap te staan waar Jack bijna in verstrikt raakte. Allemaal niet spannend omdat we elkaar en onszelf rustig losmaakte, maar het kan ook anders uitpakken’.
    Terwijl de duikers overboord gaan, moet er altijd iemand zijn die het grote schip kan varen. Als er iets verkeerd gaat, moet iemand achter een groep duikers aan kunnen. Wanneer de ankerlijn breekt, losschiet of wat dan ook moet het schip weer teruggevaren worden.
    Aan boord van de Chudleigh lag tijdens de duik de Zodiac in het water. Wanneer er een duiker af zou drijven, zouden er twee mensen in de Zodiac springen om de afdrijvende duiker op te pikken. 
    Duikers moeten vanuit zee in de golven in hun duikuitrusting  aan boord van de Zodiac kunnen klimmen. Dit valt behoorlijk tegen als je dit nog nooit hebt gedaan. Het is daarom het oefenen waard.
    De ankerlijn moet losgegooid kunnen worden om in geval van nood met het schip weg te kunnen varen.
    Duikleider op de uitkijk me verrekijker. Hans van de Plas en ik zijn ooit een 1,5 kilometer afgedreven. Voelde wel een beetje vreemd daar op zee terwijl wij de Chudleigh steeds kleiner zagen worden. Een van de mensen bleef op de uitkijk staan en hield ons met de verrekijker in de gaten. Zo werd de Zodiac naar ons toegestuurd en wij opgepikt.Ik denk dat het handig is om alle gastduikers een rondleiding te geven en aan te wijzen waar de brandblussers, de nooduitgangen etc. zijn.
    Zekerheid. Welke maatregelen worden vanzelf genomen als er iets fout gaat.
    Een en ander vloeit voort uit bovenstaande. Maar ik denk dat duikers moeten weten hoe EHBO toe te passen en reanimatie. Ik denk dat er de mensen die regelmatig meevaren met de Lamlash moeten weten hoe de marifoon te bedienen en op welk kanaal een noodsignaal uit te zenden. Ik bedoel…. Ik wist het niet tot Hans het mij uitlegde. Als de boel die nacht in de fik was gevlogen, wist ik in ieder geval Den helder om hulp te vragen.
    Het filmpje dat Anton heeft geplaatst was erg interessant om te bekijken.  Duikers moeten weten wat te doen en mensen aan boord moeten weten hoe te handelen. Hoe een duiker die uitgeput afdrijft weer aan boord te krijgen.
    Comfort. Welke maatregelen kunnen er worden genomen voordat zekerheids- en veiligheidscriteria een rol gaan spelen.
    Nieuwkomers aan boord moeten donders goed weten dat zij te gast zijn. Ik denk dat het handig is om gastduikers een mailtje te sturen met geldende regels en wat er van hen verwacht wordt.
    Denk bijvoorbeeld aan een taak die toebedeeld wordt, zoals de afwas. Het vuilnis, binnenhalen van touwen, het dek opruimen en op wacht of op de uitkijk staan. Wanneer gastduikers niet duidelijk is welke taken er zijn én daarnaast geen taak krijgen, gaan ze in de weg lopen en zijn zij zich niet bewust welk obstakel zijn kunnen vormen.
    Hans wees mij op het feit dat ik mijn droogpak elders moest ophangen i.v.m. het zoute water. Logisch maar ik had er zo 1-2-3 niet aan gedacht. Ik kan mij voorstellen dat wanneer je dit al 5 keer kenbaar hebt gemaakt, dit de irritatie grens benaderd. Ook dit zijn kleine dingen die duidelijk moeten zijn.
    Rotzooi opruimen en kooi netjes achterlaten is ook goed om te benadrukken. I.p.v. lege verpakkingen laten slingeren, netjes in de prullenbak. Geen zooi overboord maar netjes in de prullenbak. Bij het aanleggen aan de steiger neemt de duiker die opruimdienst heeft de vuilniszakken mee naar de container in de haven.
    Met z’n allen tegelijk vullen. Ik wist niet dat wij nog een 4e duik zouden maken en moest Hans vragen of hij mijn flessen wil de vullen. Hiervoor moest hij e.e.a. weer aan zetten en inschakelen. Ook dit kan frustratie bij de crew veroorzaken. Wanneer er duidelijk is dat er direct na het duiker wordt gevuld en niet nog eens een uur later, weet iedereen waar we aan toe zijn. Geen duikers die balen dat de flessen niet gevuld zijn, geen Hans die baalt dattie de generator weer moet aanzetten.
    Duidelijke regels over slapen. Zoals Thea terecht aangaf is het niet handig wanneer mensen gaan tukken in de kombuis. Ik ben hier zelf debet aan! De kombuis komt dan vol met ronkende duikers te liggen. Tukken: in je kooi.
    Drie veiligheidsvragen van Roel:

    -- hoe krijg ik een bewusteloos slachtoffer uit het water binnen de kortst haalbare tijd.
    Ik denk dat een lift hiervoor zou helpen. Daarnaast moet er geoefend worden voor een dergelijk scenario. Stel jezelf de vraag of álle aanwezigen van afgelopen weekeinde weten hoe een bewustenloze afdrijvende duiker in de stroming mét golven snel, effectief weer aan boord te krijgen, zonder de eigen veiligheid in gevaar te brengen..Dat deze procedure niet zomaar uit de mouw geschud kan worden spreekt voor zich. Ik denk dat hier wel even bij stilgestaan moet worden. Zelf denk ik aan een standby zwemmer, Zodiac op standby, weten hoe een duiker te bevreiden van de eigen uitrusting (als eerste het lood verwijderen dank pas de rest… anders zinkt ‘ie). De duiker aan boord van de Zodiac krijgen door te trekken en te duwen tegelijk (hangt er een touw rond de Zodiac waardoor duikers aan boord kunnen klauwteren).
    -- hoe krijg ik een verdwaalde duiker terug op de boot zonder het hele schip te hoeven verplaatsen
    Ik denk zelf door de Zodiac standby te hebben met een goeie bestuurder én duikers die de procedure kennen om terug aan boord te klauteren van een Zodiac.  Langs de rand van de Zodiac dienen klauwtertouwen te hangen. Anders is het lastig aan boord komen. Verder is het wenselijk om aan boord van de Zodiac een reddingsboei te hebben, waarmee een uitgeputte duiker die niet meer aan boord kan komen, richting het schip te sleuren.
    -- hoe te reageren als het schip niet op zijn plaats blijft en de meute deels boven deels onder is
    Zoals ik dit lees, betekent dit dat de ankerlijk is gebroken o.i.d. Ik denk dat het handig is om van te voren een briefing te geven dat in dit geval als duikers zich na de duik aan de oppervlakte verzamelen bij de ankerboei.  Maar wat als de ankerlijn aan het wrak afbreekt en het schip met boei en al er vandoor gaat. Bovenwater met een decoboei aan de oppervlakte blijven en elkaar opzoeken, armen inhaken. Met de sterkste lamp naar de boot blijven seinen.
    De zekerheidsvragen:

    -- Welke maatregelen kan je nemen om te voorkomen dat duikers boven water hun veiligheidsgevoel kwijtraken? Toelichting: bij te water gaan is golfslag en stroom acceptabel en de ankerlijn ligt frontaal. Bij terugkomst stroomt het flink, ligt ankerlijn aan bakboord en is de golfhoogte toegenomen.
    Zoals ik dit lees, ligt de drijflijn onder het schip door, waarbij het schip op de golven stuitert. Ik spreek uit ervaring dat het pijnlijk is om een stuiterende Lamlash op je hooft te krijgen. Bewusteloosheid leidt in dit geval vrijwel zeker tot overleiden. Wellicht dat het handig is om zowel aan stuurboord als aan bakboord een trap te hebben.  Wanneer de lijn gemist wordt, moet de Zodiac op stand-by staan om en duiker die de lijn heeft gemist op te pikken. De Aquilla heeft achter de boot ook nog 50 meter drijvende lijn die aan een boei vast zit. Duikers kunnen zo achter het schip blijven hangen.
    Een gevoel van veiligheid behouden is erg lastig. Wanneer duikers weten hoe op een onverwachte situatie moeten inspelen is de angel eruit, waardoor een veilig gevoel blijft. Ik kan mij voorstellen dat een duikster zoals mijn vrouw helemaal in paniek zou raken wanneer zij bovenkomt, in de golven en sterke stroming. Dit benadrukt ervaring, opleiding, kracht en conditie en indirect ook de juiste materiaalkeuze).
    -- welke maatregelen kunnen dienen om het hulpniveau boven water zo groot mogelijk te laten zijn. Dit is een vraagstuk van deskundigheid en numerieke aanwezigheid. Hoeveel mensen moeten aan boord zijn en wat moeten ze kunnen om de winkel te laten draaien.
    Ik denk dat een zuurstofkoffer een minimale vereiste is. En dan geen kleintje maar een grote! En iedereen moet weten waar deze staat en hoe deze te bedienen. Verder natuurlijk een goede EHBO kit. Flares en genoeg reddingsboeien (weet niet hoeveel er op dit moment zijn). Tevens brandblusmiddelen her en der.
    Wanneer ik het minimale aantal mensen aan boord tel kom ik op het volgende:
    Schipper (eventueel een machinist)Iemand die permanent op de brug staat wanneer er duikers te water zijn of de Zodiac te water is.De schipper kan het schip besturen en communiceren met de hulpdiensten.
    Duikleider
    Houdt bij wie er te water gaat (loggen)Houdt bij wat de uitrustingskenmerken zijn als herkenning van de duikerHoudt de duiktijden van de duikers bijHoudt bij met welke configuratie mensen te water gaan (NZ geschikt of niet) en de voorraad gasHoudt met een verrekijker bij en observeert gedurende de duik constant het waterCkeckt duikers alvorens deze te water gaan (gasvoorraad echt checken op de manometer, kranen opendraaien, materiaal ok… en de bijzonderheden loggen bv. scheur in het pak, geen duikcomputer bij zich)Wijst duikers op hun verantwoordelijkheden (peace on the wrecks, geen onderwaterleven onnodig mollen)Communiceert met de schipper en de bestuurder van de Zodiac
    Zodiac Bestuurder (eventueel met een extra persoon)Deze persoon staat klaar om in de Zodiac te springen en duikers achterna te gaan en uit het water te halen. Een extra persoon is het overwegen waard. Het is erg moeilijk om óf een bewusteloze duiker óf een duiker uit het water te halen die niet weet hoe deze aan boord van de Zodiac moet komen.
    Comfort:

    -- Welke maatregelen kan je nemen om het duiken zelf makkelijk te maken. Dat betreft het toegankelijk maken van de boot aan alle kanten en het beschikbaar maken van lijnen voor een zekeren greep.
    Ik denk dat het handig is wanneer er duidelijk wordt gemaakt, ook aan opstappers zoals ik, welke spullen waar neer te leggen. Geen duikspullen overal over het denk slingeren. Na het duiken direct de set vastzetten. Voorbeeld is de set van Roel die losschoot en op de kraan belandde. Was best even schrikken! Opstappers moeten ook weten hoé ze de set moeten vastzetten.
    Zelf kan je nagaan om de hoeveelheid spullen die je meeneemt tot een minimum te beperken. Zelf een karretje bij je hebben om spullen te versjouwen etc.
    Als duikers moet je er 100% zeker van zijn dat de uitrustig het goed doet. Geen haperende spullen en vooral een uitrusting die tegen een stootje kan.
    Opstappers duidelijk maken waar de gasten toilet is, waar de koelkasten zijn,  zooi op te ruimen, wie de schipper is, wie duikleider etc. Paspoort bij je hebben etc. Roel, een goed initiatief om deze discussie op te starten. Hiermee ontstaat er een bewustzijn wat wellicht nodig is.
    Groetjes,
    Victor

  • vicromijn:

    @ Anton. 

    Voor wat betreft sociaal gedrag ben ik het met je eens dat iedereen goed met elkaar omgaat. Zelf denk ik dat gastduikers / opstappers wel bijgepraat moeten worden over de mores én dat er ook wat van het verwacht wordt. Het is immers geen holliday cruise. 

    Een bewusteloze duiker met de kraan aan boord brengen lijkt mijn een goed idee. Ik stond er zelf niet bij stel. Maar wie van de bemanning weet hoe je de kraan moet bedienen?

    Eigen-verantwoordelijkheid staat als een paal boven water! Maar ik zal mijzelf voor m’n kop slaan als ik zelf niet even de moeite had genomen om als duikleider de kranen van een duiker te checken. Wanneer ik voor mijzelf spreek, zal een fataal ongeval (dat ik met iets heel simpel had kunnen voorkomen) nog lang achtervolgen.

    Ik denk dat het handig is, wanneer al deze verbeterpunten in een actielijst worden gezet met verantwoordelijken erbij en deadlines. Bepaalde veiligheidsmaatregelen zijn eerder een project dan een actiepunt. Jij, Jack en i kweten hoe we aan boord van een Zodiac moeten klauwteren vanuit open zee met golven en stroming. Ik kan niet voor anderen spreken omdat ik dat niet kan beoordelen. Dit soort dingen moet echt geoefend worden… Je kan hier een checklijst van bijhouden.

  • we zetten alles op de klussenlijst 😉
    meest wat victor schrijft doen we ook
    wordt steeds vollediger
    zal de rondleiding met nieuwkomers uitbreiden met brandblus, ais, aed, zuurstof, verbanddoos
    automaat met lange slang op verdeelbalk zuurstof lijkt me heel zinvol, wie heeft nog wat liggen?
    er zijn meerdere zuurstofkoffers aan boord overgens
    rubber binnen 30 sec overboord werk ik aan maar kost tijd en geld.
    robin is met waterscooter bezig. ook heel snel.
    cursus overleven op zee? met vlotje in klauteren, wie deed dat ook e weer,? heb ik een keer gedaan, leuk hoor en nuttig
    maar wanneer gaan we dan duiken?
    kunnen misschien ook een cursus netten verwijderen organiseren?
    jammer dat we niet commercieel zijn
    moeten we weer de poscode lotery om sponsorgeld vragen
    plaag een beetje , opmerkingen zijn heel leerzaam en we staan open voor verbeteringen
    zeker voor mensen die er een verbetering wil uitvoeren.  dus meld je aan voor een klus.
    in mijn 25 jaar noorzeeduiken vind ik de lamlash , naast de adriana, de best georganiseerde en veiligste boot
    ik heb ze niet allemaal gehad natuurlijk.
    Hans
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

  • verbeterpunten kwa veiligheid in 2012:
    schuitje voor bewusteloze duiker is aan boord.
    stoeltjeslift om oververmoeide duiker aan boord te hijsen aanwezig
    lange slang zuurstofautomaat ligt staande bij
    personal ais zijn binnen.
    presentatie voor nieuwe opstappers gemaakt met veiligheid regels
    dankzij anton: de rubberboot nood procedure getest, geen tijd opgenomen maar best snel

    maar

    technische zielen blijven snellere overboord werp kranen bedenken
    oefening in de haven lijkt me ook nuttig, wat kost dat ook e weer bij die quasi bekeerde zeerover, bij de lamlash halve prijs. meld je aan

    Hans

  • anton anton:

    En nu weer de noodsignaalbakens op zak.

    Volgende verzoek wordt een jacouzie o.i.d?

  • als ik dit weer eens lees dan doen we alles . alleen die jacouzie gaat niet lukken anton

Laat een reactie achter

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

Willekeurige foto's
(4 views)
(8 views)
Recente opmerkingen
Hoogendijk Hansals het weer meewerkt zijn we hier volgende week v...
Hoogendijk Hansga het proberen...
Hoogendijk Hansals ik dit weer eens lees dan doen we alles . alle...
Hoogendijk Hanszitten vol, waait nog als de klere hier let o...
Hoogendijk Hanswaait echt te hard helaas...
Hoogendijk Hansin portugal?...
Hoogendijk Hansja roel, dan duiken we ook. crew only...
Hoogendijk Hansja roel, dan duiken we ook in die weken, crew only...
het seizoen loot van begin mei tot begin november....
Hoogendijk Hansmaakt niet uit roel, hans zit dit weekend op de mo...
Vrienden die online zijn
Users: 3 Guests, 1 Bot
Website archief